.:Cinta Hati Kami:.

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday, September 1, 2009

Danish pun xnak tukar susu..

Dh 2 minggu aku dok ikut pkembangan si kuyin (bby nojah) yg still xnk tukar susu tu..aku pn mhadapi problem yg sama juga la...myb still awal la kn nk tukar susu,tp danish jg mhadapi mslh utk btukar susu..8hb sept ni dh msuk 7bln,tp still minum susu wyeth S-26 Gold dia tu..susu tu actually for 0-6bln jer...aku try gk ler bli susu brand yg sama (wyeth) jgk la tp yg utk 6-12bln,tp dia xnk..nsib la susu tu ada jual pack yg kecik..so aku try bg dia,bau jer dia dh muncung2 geleng pala...bau susu wyeth yg 6-12 bln ni ada mcm bau2 vanila sket...klu mlm2 tu aku sumbat mulut dia,dia luek smula...xmau dia..then aku try gk bli susu jenama lain yg khas utk 6 bln ke atas pun dia xmau...dh 3,4 jenis susu aku bg dia xnak jugak...still nk susu dia yg aku bg sejak lahir tu....aku risau gk klu terus bg dia susu tu,yela nnti xsuai lak nutrien dlm susu tu utk umur dia kn...mak aku ckp,biar jer dia isap dulu..nti dia xnk sdiri..jgn paksa nti dia terus xnk isap..sian plak....bdn tgh nk naik,nti klu aku pksa2 terbantut plak selera dia....kuruih ank aku nnti....eeeee,risau mama dibuatnya......

Ada member opis aku suggest,1st time ksi susu lain tu,cmpur separuh separuh ngn susu lama dia..lama2 dia nk la..tp aku xtry la lg...tkut kang campur2,lain plak jadinya...

So kepada kgkawan2,akak2 kt luar sana yg ada suggestion or cara cmner nk menukar susu si danish ni,sgt2 dialukan utk memberi tunjuk ajar dan nasihat kpd saya...saya amat memerlukan bantuan anda semua.....!

klu mcm si izan n geng BF dia tu kan bagus..sng xyh nk fkr2 nk tukar2 susu....
bagi jela selagi termampu ek.....

8 comments:

BabyFea said...

kitaorg dlu kalo lagi 1 bulan @ 2 bln nak masuk usia dia, kitorg akan tukar awal2..jd dia tak terkejut sgt.. rasa2 lagi 2 bln nk masuk sethn, leh le tukar susu.. pehtu cari susu yg rasa dia seakan susu yg lama.. masa baby yus bg susu dulac & dupro je.. masuk sethn bagi enfagrow A+ smpi la skrg...

bEe HoNeY said...

na...mmg utk umo dia skrg bau tu je ke ade....try la bg skit2...tp kerap...jgn bat byk2...try bg time dia btul2 lapar...

aLoNg@Na said...

yus..thanx..na rs nk try dupro lak..xpnh try lg..mmg dh plan msuk 1thn nti nk bg enfa tu kt dia..sbb rmai kwn yg rekmen...

kaklin@beehoney..
klu susu wyeth mmg utk umo cm dia tu,susu dia ada bau sket...
ritu try wat sket jer,skali dia kua smula abis..

Papa @ Mama Zara Sofea said...

sblm Zara lahir kitaorg dah wat 'kajian', kunun2 lah.. takde la kajian pun.. just survey2 je.. kitorg pilih susu brand yg ada byk stage, ada byk perisa & mudah dibeli.. Dlu ada gak nk try bagi S26, tp memandangkn susu tu susah nk beli, takde trial pack/pek kecil utk refill & MAHAL.. kitorg pilih susu biasa je.. susu Anmum Essential dia muntah.. bagi dulac ok la plak.. bila masuk sethn ni dia da mkn mcm2, minum susu pn kurang, so leh le beli yg mahal sket.. kitorg tukar ke enfagrow..mula2 dia minum sikit.. tp bila dah lapar dia minum jugak.. yus rasa na leh selang selikan dlu susu tu kut..Kalo ada promoter yg pomot susu, cuba tanya diorg cemane saya nk tukar susu.. kalo tak silap yus dia ada kiraan utk tukar susu tu...contoh :
Day 1 - pagi (s26), ptg (s26), mlm (enfa)
Day 2 - pagi (s26), ptg (enfa), mlm (enfa)
Day 3 - pagi (enfa), ptg (enfa), mlm (enfa)

ini contoh shj tau! tp rasanya gitu2 lah.. hari pertma bg sekali, hari ke 2 bgi 2 kali.. smpi la lengkap 1 hari dia tukar susu..

tapi kalo danish still tak mau gak, mungkin Na leh dptkan info kat lam tenet ke..rasa susah gak kan sbb dari lahir da minum 1 brand.. jd dah terbiasa..

aLoNg@Na said...

tula psl..so far danish xder alah pd apa2 brand susu kot,sbb seme yg na bg dia xder la jd alahan..cm dia xnk..S26 gold tu ada trialpck la yus rm14++..

skang ni pn danish kurg gk menyusu,tp klu time dia lapar mmg abis ler 5-6oz..dia lebih kpd mkn,3x sehari mmg wajib...

Anonymous said...

betol la weh... mak aku ckp klu dia xnk jgn pakse... nti leh jd bantut susu... meaning dia langsung xnk minum susu... lg haru biru nanti... so skang aku try campur2 je... xde pe... xde lak dia muntah or cirit birit... try la... n sabo :(

alin said...

hmm kena try lg la na.. cm izz dlu dia xkisah susu apa pn janji susu hehehe.. (nmpak sgt ank aku kurang deria rase..hehehe) tp masalah bile tukar susu .. sembelit.. mmg try byk brand la.. last try ducth lady n okla murah jer kn.. tp tgk makin kerap susu mcm xkenyang jer.. bila akk try rase sgt manis.. so agaknye dia lebih manis n kurang nutrient kut tu yg murah.. n ada hubby's friend kata ank dia rosak gigi sbb minum ducth lady.. so tukar la lg..n end up n sesuai smpai skang lactogen xmahal sgt x murah sgt.. ok jer.. means kena try n error la.. if dia xmo tu slowly la.. bg je yg lama tu.. lg pu n danish dah enam bulan kn.. dia pun dh bleh makan solid food, so pastikan solid food dia dah rich in nutrient.. so xdela risau sgtkn xcukup nutrient...

aLoNg@Na said...

nojah - tenkiu noj...tula sementara dok cri susu yg suai,aku bg je dlu susu dia tu...

kak alin - mekasih kak...dia dh stat mkn pn ms 4bln ritu...skang klu krg susu pn xrisau sgt sbb dia dh mkn solid food..na dh stat bg bbybite pn kt dia..kemain lg dia..skang ni seme bende nk msuk mulut kn..gg pn dh 2btg